Monday, 7 April 2014

Deklamasi Puisi

5 April 2014... merupakan hari di mana tamparan terhebat yg pernah aku alami... Aku selalu dihidangkan dengan kemenangan sampai pd tarikh tersebut, Allah nak uji aku dengan kekalahan... Bila nama Johan diumumkan " Johan dimenangi oleh Muhammad......." .....................................................................................................................................................................................................................................aku terkelu.......seolah-olah xdpt terima hakikat sebenar yg ak just peroleh Naib Johan.....sdgkan baru peringkat daerah... Masa tu, cikgu2 & supporters wish tahniah kt ak.. tp masa tu ak diam je... diam gile sampai xde reaksi apa2.. sbbnye ak xpaham kenapa laki tu yg dpt johan.. masa laki tu wt persembahan aku tergelak sikit kowt.. cara dia sampaikan sajak xdelah sehebat mana... cuma dia banyak gaya & over.. seriously... lepas ak turun je dr pentas utk trima hadiah, ak terus nangis & g toilet..

Ya Allah... masa tu ak betul2 xboleh tahan air mata... Dlm hati ak asyik tanya... kenapa... kenapa dia... apa kelemahan ak smpai ak xdpt pergi peringkat negeri... Apa lebihnye dia smpai dia yg memenangi hati juri... Tiba2 ak teringat kata2 cikgu...

 " tebus kekalahan tahun lepas"
" tahun ni lepaskan sampai peringkat kebangsaan "



Johan Peringkat Daerah 2013 di SMK Jelapang Jaya


Bila ak teringat balik, mmg tahun ni ak target nk balas dendam ats kekalahan tahun lepas kt peringkat negeri.. tp ternyata....erm.. masa kalah kt peringkat negeri tahun lepas, ak x sesedih ni sbb ak akui mmg johan prgkat negeri tahun lepas sgt hebat.. ak da duga dia johan.. sedih jugak tp ak terima.. tp kali ni pergh.. kesedihan ni lg teruk dprd sedih time dpt result PMR dulu..

Sbenarnye yg buat ak xdpt terima hakikat ni sbb komen juri2... Juri buat ulasan sebelum umumkan pemenang.. dia ckp ada yg menjerit sgt.. ad yg mendayu sgt... komen ni ak xkesah sbb ak control suara ak..  lgpun masa ak menang kt peringkat zon, juri da remind ak spaya control suara,,, mejoriti ramai yg suka menjerit.. so, ni bukn faktor kekalahan ak..



Ketiga Peringkat Negeri 2013 di SMK SYS


Lepas tu juri ckp lg, ad yg mengambil masa yg terlalu lama utk persembahkan & terlalu feeling... What?! ak tersentap.. Siapa lg yg ambik masa lama selain ak.. ak sorg je yg wt camtu.. & dia ckp itu adalah 1 kelemahan.. apekah?? Sdgkan cikgu ak train ak camtu & dia ckp tu adlh 1 kelebihan.. & taktik wt suspen.. tp mmg seorg pemuisi sebut satu2 perkataan & slow2.. ak xpaham gile nape juri pndg bnda tu sbagai 1 kesalahan.. x pernah2 org komen camtu.. 1 lg terlebih feeling.. yg ni pun x logic.. ap guna deklamasi sajak klu xdpt smpaikn dgn penuh prasaann???

Macam mana ak nak terima kalau apa yg dikatakan juri tu x pernah2 dibahaskan sebelum ni.. kitorg sampai jumpa orang bangsawan utk training ngan dia.. & org bangsawan tu xkomen byk.. just ckp banyakkan intonasi lg & memek muka.. tu je..



Jatian Supporters


Sepanjang perjalanan balik, cikgu pujuk ak sambil ckp yg dia sndiri jgka ak johan.. & cikgu pun mintak maaf sbb dia yg train ak wt lambat2.. tp, ak xsalahkan cikgu.. sbaliknye ak bersyukur sbb cikgu sggup luangkan masa utk train ak.. mcm2 usaha yg cikgu dah buat.. cuma kita xsgka & xduga ap yg juri nak sebenarnye.. tiap2 juri berbeza.. & yg plg parahnye, salah 1 juri tu sama sekolah dgn laki yg johan tu.. this is totally not fair !

Cikgu sampai nak buat bantahan.. tp bila fikir balik, nnti mencemarkan nama baik Jati.. xpelah.. nk wt camne.. kita xley ubah apa2.. cikgu pun pesan kat aku, "cikgu sendiri bencikan kekalahan.. tp benda ni boleh jadikan kita lebih kuat" .. cikgu pun suruh ak solat & teros tido...



Johan Peringkat Zon 2014 di SMK Jati


Bila da sampai rumah, ak terus nangis teresak-esak depan mak ak.. teruk gile ak nangis.. lepas sehabes-habesnye... ak da xley tahan lg.. sambil tu ak cerita kt mak ak psl ap yg jd.. lps tu ak rs da tenang & terus tido.. malangnye bila ak bangun, air mata ak terus keluar balik.. Ya Allah, kenapa sakit sgt... sampai hati ak bermonolog sndiri.. "kau apehal doh.. rilek ar.." ak try lawan perasaan ak sendiri.. tp sygnye.. i keep on crying..

Sambil tu ak muhasabah diri... ni adalah 1 ujian drpd Allah... Allah nak duga ak camne sekiranya ak ditimpa kekalahan... Mungkin selama ni ak xpernah puas.. Da dpt no.3 kat peringkat negeri tahun lepas pun still rs xcukup.. Dlm hati nmpk prgkt kebangsaan je.. Jd, booom.. Allah kasi ak kalah awal2... mmg tamparan hebat bg ak.. sbb ak terlalu menguasai bidang ni.. terlalu berusaha ke arah prtndingan ni.. Ak xkesah ak kalah bahas, pantun, pidato & lain2.. tp bila ak kalah sajak ya Allah... how painful it is..

Tp.. ak tetap bersyukur sbb Allah kasi ak rs macam mana rasenye kekalahn tu.. lgpn Dia da kasi ak mcm2 pengalaman.. ak da pernah pergi jauh tahun lepas.. jd tiba masanya ak fokus kt SPM.. & ak xkan biarkan tangisan ni berulang utk SPM..... sesunggunhnya aku sangat bencikan kegagalan.....


Naib Johan Peringkat Daerah 2014 di SMK Lahat

Thursday, 20 March 2014

Senarai Biasiswa Lepasan SPM



Biasiswa Tun Rahah
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/08/master-degree-scholarship-tun-rahah.html#axzz2wTejXdXf

PETRONAS Education Sponsorship (Degree) Programme 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/11/petronas-education-sponsorship.html#axzz2wTejXdXf

Uplands Sixth-Form International Education Scholarship 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/12/uplands-international-education.html#axzz2wTejXdXf

Kuok Foundation Scholarship for Malaysia Polytechnics 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/12/biasiswa-kuok-foundation-politeknik.html#axzz2wTejXdXf

MNRB Scholarship Fund 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/01/mnrb-scholarship-insurance-science.html#axzz2wTejXdXf

Yayasan Pelajaran MARA JAD-MJHEP Scholarship 2014/2019
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/01/biasiswa-mara-luar-negara-ijazah.html#axzz2wTejXdXf

PETRONAS Education Sponsorship (Degree) Programme 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/11/petronas-education-sponsorship.html#axzz2wTejXdXf

SHELL Malaysia Scholarship (Undergraduate) 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/01/shell-scholarship-oversea-undergraduate.html#axzz2wTejXdXf

UC College of Engineering Malaysia Scholarships 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/12/engineering-malaysia-scholarships.html#axzz2wTejXdXf

Maybank Foundation Scholarship Award 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/02/biasiswa-maybank-scholarship-luar-negara.html#axzz2wTejXdXf

Securities Commission Malaysia (SC) Scholarship Award 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/03/biasiswa-sc-sekuriti-commission-malaysia.html#axzz2wTejXdXf

Astro Scholarship Award 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/03/biasiswa-astro-scholarship-undergraduate.html#axzz2wTejXdXf

Karangkraf Education Fund
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2013/12/biasiswa-karangkraf-scholarship-swasta.html#axzz2wTejXdXf

KPM MyBrainSc Scholarship Scheme 2014
http://scholarshipmalaysia.blogspot.com/2014/01/kpt-mybrainsc-scholarship-scheme-2014.html#axzz2wTejXdXf

Khazanah Nasional
http://www.khazanah.com.my/scholarship2.htm

PNB
http://www.pnb.com.my/aset_m.php#edu_csr

Sime Darby
http://www.yayasansimedarby.com/1008230434%C2%BBMalaysia.aspx

Bank Negara Malaysia
http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=en_misc&pg=en_career_scholar&ac=1097

Mohon sebarkan kepada pelajar lepasan SPM 2013..

Tuesday, 18 February 2014

Al-Quran Adalah Anugerah





"Yang terbaik antara kamu ialah orang yang belajar al Quran dn mengajarkannya" (HR Bukhari)

Jgn malu pada orang lain krn kita tak pandai membaca . Belajar lah perlahan2 agar kita istiqomah dalam mempelajari Al Quran . Kalau kita sanggup berusaha keras utk dpt A dalam PMR @ SPM , 4flat dlm matrik dlll knp kita taknak berusaha menjadi seorang hamba Allah yang cemerlang ? Apalah guna kalau pandai di dunia tp Al Quran tidak sekali kamu sentuh apatah lagi menghayati ? Tahukah anda Al Quran adalah anugerah yang tidak ternilai . Pemberian yang sangat berharga! Jgn biarkan hati itu buta . Sbb apa ? Dia nampak Al Quran (mata zahir) tp taknak mempelajari(mata hati) . Sangat rugi!

Bila sudah mahir dan fasih , amalkan . Jgn hny pandai belajar tp tk amalkan . Sma spt pekerjaan . Kalian bljr sampai ke pHD tp taknak praktiskan apa yang kalian bljr . Tidakkah rugi masa dn tenaga ?

Tahukah anda masih ramai orang di luar sana tidak mengenal Alif Ba Ta ? Krn apa ? Krn lalai dngn nikmat Allah .

Sahabat fillah , bilamana anda beriman dengan Al Quran pasti dn pasti hatimu tidak akan tersentuh oleh "jentik2an" nakal di luar sana . Krn Al Quran adalah "warkah cinta" dari Robb .

Belajarlah walau dirimu 30++ atau sebaliknya . Usirlah malu itu , biarlh bertempat.

Semoga kalian dicucuri rahmat Allah :)


Assalamualaikum whbt

Saturday, 2 November 2013

Bijuu Counting Song




Bijuu kozoyota! Hajimari hajimari!

Hitotsu hitoyori ii namuri Shukaku
(1st sleeping better than people, Shukaku)
Futatsu (fire) moeteru Matatabi
(2nd like burning fire Matatabi)
Mitsu mizunara makaseru Isobu
(3rd leave the water to him, Isobu ) 
Yotsu youga attsuize Son Goku
(4th as hot as lava Son Goku )
Ittsutsu itsudemo kakeashi Kokuo 
(5th always on the run Kokuo)
Mutsu murisezu awatezo Saiken
(6th the laid back Saiken)
Nanatsu nanafushi soratobu Chomei
(7th flying leaf insect chomei)
Yatsu yappari (wee) daji Gyuki
(8th wee is all it needs. Gyuki)
Kokonatsu ko-kon to saikyou Kurama
(9th goes ko-kon the best, Kurama)
Koto soro o to bijuu no nakama
(all the bijuu have finally become friends)
Jyouoii muzutakedo ii namae
(a bit difficult, but good names)
Minna rippana namae dane
(everyone has a good name)
Minna suteki na namae dane
(everyone has a wonderful name)

Otsugi wa Jinchuriki! Ikutebao!

Hitosu hidoi kumadayo Gaara
(1st with terrible dark circles, Gaara)
futatsu funyaan to neko nade Yugito
(2nd with a silky cat voice, Yugito)
Mitsu Mizukage yondaime no Yagura
(3rd the 4th mizukage Yagura)
Yotsu yonjyunen yonbii to Roshi
(4th togther for 40yrs yonbi and Roshi)
Ittsutsu ikatsui (power) ano Han
(5th tough and powerful is Han)
Mutsu mukuchina kiragashi Utakata
(6th calm and dressed in kimono, Utakata)
Nanatsu nadomosu kunoichi Fu
(7th, the heartwarming kunoichi Fu)
Yattsu yabaii o (rap) no Killer Bee
( 8th and his killer raps, Killer Bee)
Kokonotsu konoha no Uzumaki Naruto
(9th from kohona is Uzumaki Naruto
Totemo tsuyoi Jinchuriki no minna
(all are powerful jinchuriki)
Bijiuu to nakayoku nareru kana?
( can they befriend the bijuu)
Minna rippana shinobi dane
(they are all good shinobi)
Minna tsuteki na shinobi dane
(they are all wonderful shinobi)

Monday, 29 July 2013

Lailatur Qadar

Malam yang lebih baik dari seribu bulan atau kira-kira 83 tahun 4 bulan. Kita kenalinya dengan malam "Lailatul Qadar"



Firman Allah SWT dalam surah al-Qadr menjelaskan dengan cukup indah dan cukup cantik. 

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, 

Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? 
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. 
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); 
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar! 

Jika dilihat dalam ayat tersebut Allah SWT mengulangkan ayat Lailatul Qadr itu berulang kali, dan ini adalah disebut sebagai satu penekanan telah diberikan Allah, bagi menunjukkan sesuatu yang sangat penting dan juga ia menarik perasaan ingin tahu bagi sesiapa yang menghayati maksudnya.
Diterang juga malam berkat ini hingga terbit fajar. Apakah rahsianya?
Ia menyatakan ukuran masa agar kita semua berwaspada. Berwaspada tentang apa? Bawa waktu keberkatan ini amat terhad sehingga terbit fajar sahaja! Agar semua kia ini berebut-rebut, berlumba-lumba mencari malam yang dighaibkan Allah dari pengetahuan kita.

Mengapa ia dighaibkan? Saudaraku sekiranya kita mengetahui bilanya waktu ajal kita adalah kita akan membiarkan diri kita dilekakan?
Dighaibkan dalam 10 malam terakhir agar kita lebih berusaha dalam mengiatkan ibadah kita, mengukuhkan lagi iman dan mencari ikhlas hanya kerana Allah. Dan paling penting dalam kita mencari malam berkat ini, selitkan juga redha jika kita bertemu itulah rezeki Allah padamu, jika tidak turut redha, kerana ibadahku ikhlas kerana Allah semata bukan semata ganjaran, bukan semata takutkan neraka..tapi kerana cintaku pada Allah.

Yang menakutkan kita ialah tidak dapat melihat Allah kelak..Allah tak pandang kita..Kita harap Allah memandang kita, dan kita memandang Sang Kholiq, tidak kamu merindui Tuhanmu?Tidakkah kamu mahu melihat Allah?
Moga Allah menyambut kepulangan kita dengan Salam sejahteraNya..

Jangan pula lupa saudara kita yang dizalimi di seluruh dunia, kirimkan doa pada mereka dalam malam-malam terakhir ini, ini detik perpisahan yang tidak sanggup dihadapi oleh orang-orang soleh..

Hai kekasihku Ramadhan...mengapa begitu cepat pemergianmu, mengapa begitu lantas malam-malamku berlalu bersamamu..belum puas lagi ku ingin mendamping kerahmatan yang dikurniamu..memeluk dan memerah segala keberkatan agar tercurah buat ummat yang lupa ini..

Moga Allah menerima amalah hamba-hambaNya, Ya Mujibb bebaskanlah kami semua dari azab api neraka dan masukanlah kami kedalam syurgaMu tanpa hisab..jadikan mati kami ini suatu kenikmatan (syahid) , kerna kami ingin hidup disisiMu..


Sunday, 16 June 2013

I Can Hear

Ending 25 of Naruto Shippuden ^^ ...


https://www.youtube.com/watch?v=CZE4L7aTfBk


http://www.youtube.com/watch?v=Nap6FdY8WRU



English Subtitle:
Worn out and tired
we finally reach our destination
"Tomorrow will be much brighter"
that's what our teachers said
But where should we walk to go and find this light?
For, I don't know, but let's go
Forgive me for my simplicity
But please give me a challenge to defeat
I'm sick of the ordinary everyday life
Burn up this MIC with our rock n' roll
From here, I can hear your voice
That's the only thing that's real...
just let it go
This song
I can hear you are screaming
I can hear you are screaming
We'll run through the night with our hearts on fire
can't you see can't you see can't you see my face
It's not anybody, but us and our dream
that I want to believe in
I can hear you are screaming
I can hear you are screaming
We'll keep on screaming and wrench open the gate to tomorrow
don't worry don't worry don't worry baby
It's not anybody, but us and our dream
that I want to believe in


The meaning behind this song...I love it already ^^ .. & he love it too...